Date 30 października 2024

Omida VLS – łączymy siły trzech spółek | Szymon Rusztyn, CEO Virtus Logistics i przyszły Prezes Omida VLS

Szymon Rusztyn jako założyciel spółki Virtus Logistics, z powodzeniem przekształcił firmę w dynamicznie rozwijającego się gracza na rynku, zatrudniającego setki pracowników i generującego znaczące przychody. Teraz, jako przyszły prezes nowej marki Omida VLS, stoi na czele strategicznego projektu połączenia trzech podmiotów drogowych z Grupy OMIDA: Virtus Logistics, Omida Logistics i Cargonite, by stworzyć Lidera Spedycji w Polsce.
Wizja Szymona to nie tylko dalszy rozwój, ale przede wszystkim synergia działań i wykorzystanie pełnego potencjału zasobów każdej ze spółek.

W wywiadzie rozmawiamy o wyzwaniach, przyszłości i priorytetach związanych z tą przełomową zmianą.

 

Szymon, jakie były początki Twojej firmy i co przyczyniło się do jej rozwoju?

Szymon: Virtus Logistics zaczynał jako małe przedsiębiorstwo, które tworzyłem razem z jedną zaufaną osobą.
Od samego początku budowaliśmy firmę oddolnie, co pozwoliło nam na wypracowanie unikalnej kultury organizacyjnej i procesów. Nawet teraz, zatrudniając 180 osób z roczną sprzedażą na poziomie 300 milionów złotych, czujemy ten oddolny charakter. Pracowaliśmy zawsze z ludźmi, słuchaliśmy ich i wspieraliśmy ich możliwości. Myślę, że to jest klucz do naszego sukcesu.

Wspomniałeś o zaufaniu i jakości pracy. Jakie były największe wyzwania związane z utrzymaniem tych wartości w miarę rozwoju firmy?

Szymon: Największym wyzwaniem było utrzymanie wysokiej jakości pracy i zaufania w miarę, jak firma rosła. Zawsze powtarzałem, że jakość broni się sama, niezależnie od branży. Konflikty pojawiały się głównie na płaszczyźnie wygody – łatwiej jest robić coś szybko i po łebkach, ale my zawsze stawialiśmy na jakość. To wymagało wypracowania dobrych nawyków i konsekwencji.

 

Czy były jakieś kluczowe osoby, które szczególnie przyczyniły się do sukcesu Virtus Logistics?

Szymon: Tak, na pewno. Magda Balcerzak, która wspierała mnie operacyjnie i zajmowała się administracją, a jednocześnie jest pierwszym pracownikiem Virtusa. Agnieszka Fiszer, która zarządza działem windykacyjnym, oraz Ula Landowska, która kieruje działem szkód i not. Ciekawostką jest, że dziewczyny zaczynały pracę jako spedytorki, natomiast obecnie kierowniczą dwóm Działom Wsparcia, co daje im świetne czucie wszystkich aspektów funkcjonowania ich działów. Do grona najstarszych pracowników zaliczamy również Piotrka Jóźwiaka, a także Kornelię Jędrzejewską i Piotra Małka, którzy prowadzą dział Military&Aeronautics. Michał Pikura, który zaczynał jako szeregowy spedytor, teraz jest Dyrektorem Regionalnym, a już od stycznia dołączy do zarządu Omida VLS. W tym miejscu chciałbym również wspomnieć o Monice Pikron, która od samego początku była ogromnym wsparciem dla mnie oraz koordynowała pracę działów wsparcia w naszej strukturze. Po połączeniu spółek drogowych Monika zasili skład zarządu spółki serwisowej Omida SSC.

Jak dobierasz ludzi do swojego zespołu? Czy są jakieś konkretne wartości lub umiejętności, na które zwracasz szczególną uwagę?

Szymon: Zawsze stawiałem na ludzi z pasją i zaangażowaniem. Może to zabrzmi mało profesjonalnie, ale często kierowałem się intuicją. Ważne były dla mnie emocje i pewien błysk w oku, który świadczył o tym, że dana osoba ma potencjał. Oczywiście, popełniałem błędy, ale w większości przypadków miałem nosa do ludzi. 

Jakie są Twoje priorytety jako przyszłego prezesa Omida VLS? Jakie zmiany przewidujesz po połączeniu trzech spółek?

Szymon: Nie planuję wielkich rewolucji. Moim priorytetem jest skupić się na spójności organizacyjnej i utrzymaniu wysokiej jakości pracy. Ważne jest, aby wszyscy pracownicy czuli, że są częścią jednej firmy i grali do jednej bramki.

Chcę, aby Omida VLS była postrzegana jako wiarygodny i uczciwy partner, który zawsze dąży do obopólnych korzyści. To oznacza transparentność, uczciwość i otwartość
w komunikacji z naszymi partnerami biznesowymi. Połączenie spółek drogowych otwiera przed nami nowe możliwości rozwoju, które pozwolą lepiej odpowiadać na potrzeby rynku i naszych klientów.

Jakie cele wyznaczasz dla Omida VLS na rok 2025?

Szymon: Pierwszym celem jest osiągnięcie spójności jako organizacja. Chcę, aby wszyscy pracownicy identyfikowali się z firmą i czuli, że idziemy w jednym kierunku. 

Drugim celem jest wykorzystanie możliwości, jakie daje duża skala. Wykorzystanie specjalistycznych umiejętności i wiedzy w różnych dziedzinach transportu i logistyki. Dzięki temu nasz zespół będzie mógł świadczyć bardziej zróżnicowane i wyspecjalizowane usługi. Rozwiniemy tym samym dywersyfikację działań, co pozwoli na zminimalizowanie ryzyka związanego z wahaniami rynkowymi i zapewni stabilność operacyjną.

Jakim prezesem będziesz w 2025 roku?

Szymon: Chcę być dla swoich ludzi partnerem. Zawsze starałem się rozumieć każdy dział i być blisko pracowników. Zależy mi na tym, aby wszyscy czuli, że mogą na mnie liczyć i że jestem dla nich wsparciem. Będę wspierał inicjatywy, które przyczyniają się do innowacyjności i poprawy efektywności działania firmy. Jako prezes, będę kładł duży nacisk na jakość i świadomość procesów. Chcę, aby każdy pracownik rozumiał, że jego działania mają wpływ na kolejne etapy realizacji zleceń, w które zaangażowane są inne działy. 

Chciałbym powiedzieć wszystkim pracownikom Omida VLS, aby byli spokojni i otwarci na zmiany. Zmiany zawsze niosą ze sobą niepokój, ale razem możemy sprawić, że będą one zmianami na lepsze. Klientom dziękuję za zaufanie i zapewniam, że połączenie trzech spółek sprawi, że będziemy jeszcze lepszym partnerem biznesowym.

Dziękuję za rozmowę, Szymon. 

Szymon: Dziękuję, cieszę się, że mogłem podzielić się swoimi przemyśleniami.

 

Sprawdź również

Pozostałe aktualności

Date 11 października 2024

Plan połączenia spółek drogowych | Omida VLS

Szanowni Partnerzy, z dniem 11 października 2024 roku został podpisany oficjalny plan połączenia spółek Virtus Logistics, Omida Logistics oraz Cargonite. Dokument ten zawiera szczegółowy harmonogram działań nowej spółki oraz formalne...

Czytaj dalej Czytaj dalej